Julkaistu 28.2.2019

Lääkkeettömiä menetelmiä hoidossa tulisi käyttää yhä enemmän

Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus) on Muistiliiton pyynnöstä koonnut tutkimusnäyttöä lääkkeettömien menetelmien vaikutuksista muistisairaan ihmisen päivittäisistä toiminnoista selviytymiseen. Muistiliiton tavoitteena on, että olemassa olevan tutkimusnäytön avulla voidaan edistää vaikuttavien lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistisairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

– Lääkkeettömien menetelmien vaikutuksia muistisairaan omatoimisuuden tukemiseen on tutkittu melko kattavasti. Nyt julkaistu raportti on jatkoa raportille, jossa kuvattiin lääkkeettömien hoitomenetelmien vaikutuksia muistisairaan haasteelliseksi koettuun käyttäytymiseen, kertoo tutkija Annukka Tuomikoski Hoitotyön tutkimussäätiössä.

– Tutkimusnäytön perusteella kognitiiviset harjoitteet yhdistettynä muihin lääkkeettömiin menetelmiin, erityisesti liikuntaan, tukee muistisairaiden selviytymistä. Lääkkeettömiä hoitomenetelmiä valittaessa tulee kuitenkin aina huomioida muistisairaan henkilökohtaiset tarpeet ja mieltymykset, toimintaympäristön asettamat rajoitteet ja kliininen asiantuntemus muistisairaiden lääkkeettömien hoitoja valittaessa.

Positiivista näyttöä on myös muistisairaalle ja omaiselle yhdessä parina kohdistetuista menetelmistä muistisairaan päivittäisistä toiminnoista selviytymisen tukemisessa. Sama on huomattu myös Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Lähelläsi-hankkeessa. Hanke on tarkoitettu eläkeiässä oleville pariskunnille, joista toinen puolisoista on sairastunut etenevään muistisairauteen. Toiminnan tavoitteena on, että yhteinen mielekäs tekeminen sekä oikea-aikainen tieto ja tuki ylläpitävät ja vahvistavat parisuhdetta muuttuvassa elämäntilanteessa.

– Kannustamme muistisairaiden parissa työskenteleviä tarkastelemaan työyhteisönsä käytäntöjä raporttiin kootun tutkimustiedon pohjalta. Tutkimusnäyttö antaa tukea sille, että lääkkeettömiä menetelmiä kannattaa kokeilla ja ne ovat turvallisia käyttää muistisairaan omatoimisuuden tukemisessa, tutkija Heidi Parisod Hoitotyön tutkimussäätiöstä kertoo.

– Näiden kahden raportin tulokset tukevat sitä, että muistisairaiden hoidossa voi ja tulisi käyttää lääkkeettömiä menetelmiä yhä enemmän. Lääkkeettömillä hoidoilla ei tarkoiteta sairauden hoidon, kuten alzheimer-lääkehoidon, poistamista vaan menetelmiä, joilla voidaan turvallisesti saavuttaa hyviä hoitotuloksia niin muistisairaan haasteellisen käyttäytymisen kuin päivittäisistä toiminnoista selviytymisen näkökulmasta, Muistiliiton kehittämispäällikkö Minna Teiska sanoo.

Lue koko raportti tästä.

Minna Teiska
kehittämispäällikkö
minna.teiska@muistiliitto.fi
Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi.