Julkaistu 24.5.2019

Kansalliselle muistiohjelmalle tarvitaan jatkokausi

Alzheimer’s Disease International eli ADI julkaisi tiistaina raportin, jonka mukaan maailmalla tarvitaan pikaisia toimenpiteitä kansallisten muistiohjelmien kehittämiseksi. Suomessa kansalliselle muistiohjelmalle tarvitaan jatkokausi vuosille 2021–2030.

ADI:n raportin mukaan maailmanlaajuisesti on tällä hetkellä vain 31 kansallista muistiohjelmaa. Vaikka monia on tällä hetkellä kehitteillä, kehitys on liian hidasta. Tavoitteena on 146 uuden ohjelman kehittäminen vuoteen 2025 mennessä, ja nykyisellä vauhdilla tavoite ei tule täyttymään. ADI vaatiikin maailman hallituksilta rahoitusta uusille muistiohjelmille, jotta tavoitteeseen päästäisiin.

Kansallisia muistiohjelmia ja toimenpiteitä tarvitaan, sillä muistisairauksien määrä kasvaa koko ajan. On arvioitu, että vuonna 2050 maailmassa on 152 miljoonaa muistisairautta sairastavaa. Suomessa sairastuu vuosittain 14 500 ihmistä muistisairauteen.

Muistiliitto tuo hallitusohjelmatavoitteissaan esiin, että kansallisen muistiohjelman jatkokausi tulee valmistella ja käynnistää. Ohjelman tulee keskittyä edelleen muistisairaiden hyvinvoinnin ja oikea-aikaisen tuen ja palvelujen kehittämiseen. Lisäksi sen pitää keskittyä myös aivoterveyden edistämiseen ja muistisairauksien ennaltaehkäisyyn WHO:n julkaisemien suositusten pohjalta.

ADI on kansainvälinen 90 muistisairausjärjestön kattojärjestö. Muistilliitto on myös ADI:n jäsen. Nyt julkaistu raportti on luettavissa englanniksi sen verkkosivuilla.