Julkaistu 11.3.2014

Kannanotto: Sairastuneet heti vertaistuen piiriin

Kannanotto

Sairastuneet heti vertaistuen piiriin

Muistiliiton sairastuneiden ja läheisten työryhmä vaatii 7.3.2014 julkaistussa kannanotossaan, että jokaiselle etenevään muistisairauteen sairastuvalle tarjotaan heti mahdollisuus saada tietoa paikallisesta muistiyhdistyksestä.  Erityistä huomiota sairauden diagnostisoivien tahojen tulee kiinnittää yksinäisten muistisairaiden ihmisten tilanteeseen. Työryhmän vaatimus kohdistuu mm. kuntien sosiaali- ja terveystoimen henkilöstöön ja päättäjiin.

Muistiliiton sairastuneiden ja läheisten työryhmän kannanotto: Tieto lähimmästä muistiyhdistyksestä on muistisairaan ja omaisen oikeus

Kokemustemme pohjalta korostamme että jokaiselle etenevän muistisairauden diagnoosin saavalle tulee tarjota heti mahdollisuus saada tietoa muistiyhdistyksestä. Ehdotamme, että yhdistyksistä muistutetaan myös ensimmäisellä kontrollikäynnillä.  Muistisairauksia diagnosoivien tahojen tulee kiinnittää huomiota erityisesti yksinäisten muistisairaiden ihmisten tilanteeseen.

Diagnoosi ja tieto muistiyhdistyksestä saatava samaan aikaan

Etenevän muistisairauden diagnoosi ei ehkä tule yllättäen, mutta se on aina järkytys sekä muistisairauteen sairastuneelle että hänen omaiselleen. Tiedon ja tuen tarve on suuri, ja ympäri Suomen levittäytyvä muistiyhdistysten ja maakunnallisten Muistiluotsien verkosto on valmis osaltaan auttamaan sairastuneita henkilöitä ja heidän perheitään.

Yhdistyksiltä mittaamattoman arvokasta tietoa ja vertaistukea

Vaadimme, että juuri sairastuneille henkilöille ja heidän omaisilleen annetaan mahdollisuus löytää tietoa ja tukea myös muistiyhdistysten kautta. Muistiyhdistykset ovat tarjonneet meille tietoa sairaudesta ja sairauden kanssa elämisestä, tukeneet uuteen elämäntilanteeseen liittyvässä viranomaiskaavakkeiden viidakossa ja auttaneet meitä löytämään vapaaehtoisapua. Muistiyhdistysten kautta sekä sairastuneet henkilöt että omaiset saavat vertaistukea ja mahdollisuuden yhteisöllisyyteen.

Yksinäisen muistisairaan haavoittuva asema

Haluamme muistuttaa, että Suomessa on arvioitu olevan noin 40 000 yksin asuvaa muistisairasta henkilöä. Kannamme huolta, että etenkin heiltä jää helposti huomaamatta tuki ja apu, joka muistiyhdistyksellä voisi olla tarjolla. Muistiyhdistyksen löytäminen ei saa olla vain omaisten harteilla, vaan muistipoliklinikoiden ja muistisairauksia diagnosoivien tahojen tulee tarjota tietoa lähimmästä muistiyhdistyksestä etenkin yksinäisille muistisairaille henkilöille.

Helsingissä 7.3.2014
Muistiliitto ry:n sairastuneiden ja läheisten työryhmä

Marja-Leena Alho
työryhmän puheenjohtaja