Julkaistu 30.5.2024

Eurovaaliehdokkaat lupaavat ajaa muistisairaiden asiaa

Alzheimer Europe ja sen jäsenjärjestöt kannustavat eurovaaliehdokkaita asettamaan muistisairaudet parlamenttikauden 2024–2029 painopisteeksi ja allekirjoittamaan vetoomuksen, jossa lupautuvat ajamaan muistisairaiden ja heidän läheistensä asiaa.

Suomalaisista ehdokkaista vetoomuksen ovat tähän mennessä allekirjoittaneet Tanja Airaksinen (sd.), Patrik Borg (sd.), Thomas Elfgren (vihr.), Miina-Anniina Heiskanen (sd.), Sari Helin (sd.), Susanna Kisner (kok.), Merja Kyllönen (vas.), Sirpa Pietikäinen (kok.) ja Satu Taavitsainen (liik.). Kaiken kaikkiaan allekirjoittajia on jo parisataa.

Vetoomuksen ehtii vielä allekirjoittaa. Tervetuloa mukaan kaikki eurovaaliehdokkaat! Myös äänestäjät voivat kehottaa ehdokastaan liittymään allekirjoittajien joukkoon.

Euroopassa on noin 9 miljoonaa muistisairautta sairastavaa ihmistä. Vuoteen 2050 mennessä määrän arvioidaan nousevan 14,3 miljoonaan.
Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan muistisairaudet ovat kolmanneksi yleisin kuolinsyy Euroopassa ja seitsemänneksi yleisin maailmanlaajuisesti. WHO arvioi, että Euroopassa muistisairauksien kustannukset Euroopan alueella vuonna 2019 olivat 392 miljardia euroa.

Suomessa eurovaalit järjestetään 9. kesäkuuta. Ennakkoon voi äänestää 4.6. saakka.

toiminnanjohtaja Katariina Suomu
katariina.suomu@muistiliitto.fi, 050 567 6445