Julkaistu 7.12.2016

Etelä-Karjalan Neurologisten vammaisjärjestöjen verkostolle esteettömyyskunniamaininta

Lappeenrannassa Etelä-Karjalan Neurologisten vammaisjärjestöjen (NV) verkosto palkittiin kansainvälisenä vammaisten päivänä (3.12.) vuoden 2016 esteettömyyskunniamaininnalla. Lappeenrannan kaupungin vammaisneuvosto on jakanut kunniamainintoja esteettömyydestä jo vuodesta 2007.

Esteettömyydellä tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi ympäristö, palvelut ja tuotteet suunnitellaan kaikkien saavutettaviksi eikä niiden käyttäminen riipu henkilön toimintakyvystä. Esteettömyys edistää ihmisoikeuksien toteutumista, parantaa ihmisten yhdenvertaisia mahdollisuuksia liikkua turvallisesti ja toimia yhteiskunnassa sekä vähentää osaltaan syrjintää ja syrjäytymistä.

Kunniamaininnan perusteluissa mainittiin seuraavaa: Verkosto on ottanut toiminnassaan huomioon, että esteettömyys on tärkeää kaikille. Se on järjestänyt useana vuonna Amazing Race -tapahtumia, joissa on kiinnitetty huomiota liikkumiseen kaupungissa ja julkisissa paikoissa. Tapahtumiin on kutsuttu päättäjiä, eri luottamushenkilöitä ja virkamiehiä toteamaan, kuinka esteetöntä liikkuminen kaupungissa on.

Etelä-Karjalan Neurologisten vammaisjärjestöjen verkosto

Etelä-Karjalan Neurologisten vammaisjärjestöjen verkostoon kuuluu seitsemän paikallista yhdistystä, jotka toimivat yhdessä erilaisten vammaisten hyväksi järjestämällä tapahtumia ja tilaisuuksia. Verkostoon kuuluvat tällä hetkellä seuraavat yhdistykset ja niiden edustajat:

• Dystonia yhdistys Kaakkois-Suomi, Taisto Aalinniemi
  • Etelä-Karjalan Muisti ry, Nyky Vanhanen