Eduskunta hyväksyi uuden vammaispalvelulain :: Muistiliitto

Julkaistu 2.3.2023

Eduskunta hyväksyi uuden vammaispalvelulain

Eduskunta hyväksyi eilen 1.3. uuden vammaispalvelulain. Uudistusta on valmisteltu pitkään, useiden hallituskausien ajan.

Muistiliitto on osallistunut kuulemisiin, valmistellut lausuntoja ja seurannut valmistelutyötä.

Muistiliitto on tyytyväinen, että laki hyväksyttiin. Laki noudattaa YK:n vammaisyleissopimusta ja perustuslakivaliokunnan ratkaisu ikääntymisrajauksen poistamisesta on tärkeä. Muistisairaus aiheuttaa kognitiivisen vamman, joka henkilön iästä riippumatta vaikeuttaa itsenäistä osallistumista esimerkiksi yhteiskunnalliseen toimintaan.

Keskeisiksi tarpeiksi nousevat liikkumisen, henkilökohtaisen avun ja tuetun päätöksenteon tarpeet sekä näihin vastaavat vammaispalvelulain mukaiset palvelut. Muistisairaan ihmisen kohdalla sosiaalihuoltolaki ja sitä täydentävänä vanhuspalvelulaki vastaavat elämisen perusedellytysten turvaamisen tarpeisiin kuten tähänkin asti.

Lakiin jää edelleen kehitettävää, erityisesti loppuvaiheen valmistelua ja korjauksia leimasi kiire. Lain toimeenpanoa on seurattava huolella ja järjestöjen rooli on seurannassa tärkeä. Hyvinvointialueiden resurssit palveluiden toteuttamiseen tulee varmistaa.

Lisätietoja:

Katariina Suomu