/fi/muistisairaudet/palvelut-etuudet-ja-oikeudet/hoitotahto/

Hoitotahto

Hoitotahdolla kerrotaan omaa hoitoa ja hoivaa koskeva tahto. Hoitotahdon avulla voi varmistaa, että hoidossa noudatetaan omia elämänarvoja ja että mahdolliset hoitoratkaisut perustuvat omaan tahtoon. Hoitohenkilökunta on velvollinen noudattamaan hoitotahtoa.

Hoitotahto kannattaa laatia aina kirjallisena, vaikka myös suullisesti ilmaistu on pätevä. Kirjallinen lomake on helpompi todentaa ja virhetulkintojen riski on pienempi.

Pätevä hoitotahto

Pätevän hoitotahdon tekeminen edellyttää, että tekijä ymmärtää riittävällä tavalla hoitotahdon merkityksen ja sisällön. Hoitotahdon voi hyvin tehdä jo nuorena ja terveenä, ja sen kirjaaminen on usein mahdollista vielä muistisairauden lievässä vaiheessa.

Hoitotahdon liitteeksi voi tarvittaessa pyytää mahdollisimman tuoreen lääkärin lausunnon tekijän toimintakyvystä sekä kelpoisuudesta kyseisen asiakirjan tekemiseen.

Hoitotahdosta on hyvä kertoa läheisille, omalle muistihoitajalle ja hoitavalle lääkärille. Kirjallinen hoitotahto on hyvä liittää potilasasiakirjoihin sekä sähköiseen potilastietokantaan (Omakanta).

Hoitotahto(lomake) tulee olla asianosaisilla tiedossa ja helposti löydettävissä tilanteissa, joissa sitä tarvitaan. Tämän voi varmistaa kantamalla mukana Hoitotahtokorttia (ks. alla).

Muistiliiton hoitotahtolomake

Hoitotahdon tekemiseen on erilaisia malliasiakirjoja. Muistiliiton Hoitotahtoni-lomake sisältää tavanomaisen hoitotahto-osuuden elämän loppuvaiheen päätöksistä sekä osion, jossa voi laajasti kertoa hoitoa, hoivaa ja elämänlaatua koskevat toiveet. Hoitotahtolomakkeen voi täyttää vain niiltä osin kuin katsoo tarpeelliseksi, ja sitä voi myös tarvittaessa päivittää.

Hoitotahto

• Tulostettava
  • Koneella täytettävä
    • Lataa ja tallenna tiedosto ensin omalle koneellesi. Tämän jälkeen voit täyttää hoitotahtoa esimerkiksi maksuttomalla Adobe Reader -ohjelmalla, sekä tallentaa ja/tai tulostaa täytetyn lomakkeen. Ethän siis täytä hoitotahtoa selaimessa, sillä kirjoittamasi asiat eivät tällöin välttämättä tallennu.
  • Mallitäyttö
  • Hoitotahtokortti
    • Lompakkoon mahtuva kortti, joka kertoo hoitotahdon olemassaolosta

Vårdvilja

• Tulostettava
  • Koneella täytettävä
    • Lataa ja tallenna tiedosto ensin omalle koneellesi. Tämän jälkeen voit täyttää hoitotahtoa esimerkiksi maksuttomalla Adobe Reader -ohjelmalla, sekä tallentaa ja/tai tulostaa täytetyn lomakkeen. Ethän siis täytä hoitotahtoa selaimessa, sillä kirjoittamasi asiat eivät tällöin välttämättä tallennu.
  • Vårdviljakort
    • Lompakkoon mahtuva kortti, joka kertoo hoitotahdon olemassaolosta