/fi/muistisairaudet/koko-perheen-sairaus/

Koko perheen sairaus

Muistisairaus on aina haaste koko perheelle. Myös sairastuneen puoliso, lapset, sisarukset ja mahdollisesti myös vanhemmat joutuvat suurten muutosten ja luopumisen eteen sekä käyvät usein läpi melkoisen tunteiden ja reaktioiden skaalan.

Jokaisen perheenjäsenen reaktio tilanteeseen vaikuttaa aina myös muihin. Siksi koko lähipiiri tarvitsee avointa ja oikea-aikaista tietoa sairauden eri vaiheiden tuomista muutoksista sekä tukea sairauden aiheuttamaan tunnekriisiin.

Koko perheellä tulee olla mahdollisuus apuun ja tukeen sairauden ensimmäisistä oireista sen loppuun asti, jopa sen jälkeen. Tämä ei tarkoita, että keskusteluapua tai esimerkiksi psykoterapiaa tarvittaisiin kaiken aikaa, vaan silloin kun omat voimat eivät riitä. Mieltä painavista asioista voi kysyä esimerkiksi omalta lääkäriltä, muistihoitajalta/-koordinaattorilta tai lähimmästä muistiyhdistyksestä.

Läheisten on hyvä olla myös hieman itsekkäitä: jokainen tarvitsee aikaa harrastuksille ja ystäville sekä tilaa tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja. Jaksamisestaan täytyy pitää huolta. Muisti-KaVeRi voi helpottaa arjen keskellä.

Perheen olisi hyvä oppia puhumaan sairaudesta sekä keskenään että muiden läheisten kanssa. Avoimuus keventää omaa tilannetta ja auttaa muita suhtautumaan perheen elämään ymmärryksellä. Myös tutustuminen toisiin vastaavassa tilanteessa oleviin pariskuntiin helpottaa. Kuuntelevan korvan ja rohkaisua arkeen löytää myös Muistiliiton Vertaislinjalta.

Haluaisitko kertoa tarinasi?

• Oletko itse sairastunut muistisairauteen tai elänyt muistisairaan ihmisen rinnalla?
  • Onko Sinulla kokemuksia tai mielipiteitä, jotka haluaisit jakaa?
  • Klikkaa tästä!
Sivu päivitetty 6.9.2016