/fi/muistisairaudet/erityiskysymyksia/turvallisuus/

Turvallisuustietopankki

Turvallisuustietopankki on suunniteltu muistisairauteen sairastuneille henkilöille, heidän läheisilleen sekä ammattihenkilöstölle. Tietopankista löytyy turvallisuusratkaisuja ja apuvälinetietoa, jotka auttavat suunnittelemaan ja rakentamaan turvallista tulevaisuutta.

Tietopankkia voi hyödyntää heti muistisairauden diagnoosin jälkeen, kun tulevaisuutta suunnitellaan. Siihen on hyvä palata tasaisin väliajoin, sillä muistisairauden edetessä toimintakyky ja siten elämäntilanne ja tarpeetkin muuttuvat.

Tietopankki sisältää tarkastuslistoja, jotka helpottavat turvallisuuteen liittyviä riskien kartoitusta niin kotona kuin kotiympäristön ulkopuolella. Listauksia voi hyödyntää, kun mietitään kodin muutostöitä sekä halutaan parantaa muistisairaan ja läheisen asumisen turvallisuutta ja ennaltaehkäistä tapaturmia tai onnettomuuksia.

Lisäksi näiltä sivuilta löytyy tietoa muistisairauden mukanaan tuomista tyypillisimmistä turvallisuusriskeistä sekä muistisairaan ihmisen perusoikeuksista, kuten itsemääräämisoikeudesta. Turvallisuuden vinkkipankissa voi itse vinkata hyviksi havaituista keinoista ja ratkaisumalleista turvallisuusriskien pienentämiseen.

Kolme sisäänkäyntiä: koti, asiointiympäristö ja hoivaympäristö

Turvallisuustietopankin käyttäjää palvellaan kolmen sisäänkäynnin kautta, joita ovat kotiasiointiympäristö ja hoivaympäristö.

Arkeen:

Asumiseen:

Liikkumiseen:

Sivu päivitetty 18.5.2016

Turvallisuustietopankin työstämiseen ja työryhmätyöskentelyyn ovat osallistuneet: