/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/muistisairas-kuntavaaliehdokas-mita-ihmetta/

Muistisairas kuntavaaliehdokas – mitä ihmettä?

21.3.2017

Muistiliiton uudessa strategiassa painotetaan muistisairaiden ihmisten osallisuutta ja toimijuutta. Mutta mitä tehtäviä sairastuneiden on mielikuvissamme mahdollista tavoitella? Olemmeko aidosti valmiita sivuuttamaan diagnoosit?

Jouni Rasi toimii monissa luottamustehtävissä. Hän vaikuttaa esimerkiksi Pirkanmaan Muistiluotsin ohjausryhmässä, Muistiliiton hallituksen asiantuntijajäsenenä, muistiaktiivina ja puolueosastossaan Pirkkalassa. Pian hän saattaa edustaa muistisairaita Pirkkalan vammaisneuvostossa. Ei ihme, että aktiivista ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostunutta Rasia pyydettiin asettumaan ehdolle myös kuntavaaleissa.

Juttelin Rasin kanssa ehdokkuuden taustoista, muistisairauden merkityksestä hänen ehdokkuudelleen ja käytännön kysymyksistä. Ja ei, Rasin kohdalla muistisairaus ei ole este ehdokkuudelle.

Miksi asetuit ehdolle?

Liityin puolueeseen vuoden 2015 eduskuntavaalien jälkeen, ja osallistuin puolueosastoni toimintaan. Kuntavaalien alla minua pyydettiin ehdokkaaksi ja päätin, että ehdolle on lähdettävä nyt tai ei koskaan. Sote-uudistus etenee vauhdilla ja haluan yrittää vaikuttaa siihen. Osallistua voi joko äänestämällä tai asettumalla ehdolle – valitsin jälkimmäisen.

Miten muistisairaus vaikuttaa ehdokkuuteen tai luottamustehtävän hoitamiseen?

Muistisairauteni ei vaikuta tässä vaiheessa mitenkään, ehkä ainoa vaikutus voisi olla muiden ihmisten suhtautumisessa asiaan. Oma sairauteni ei ole juurikaan edennyt seitsemään vuoteen, joten olen luottavainen, että eteneminen jatkuu hitaana.

Miten valmistauduit kuntavaaliehdokkaaksi asettumiseen?

Tärkeintä on tietysti liittyä puolueeseen. Paikallisosastossa minut tunnetaan hyvin ja sairauteni ei ole salaisuus. Idea ehdokkuuteen tuli paikallisosastolta, mutta ennen lupautumistani kysyin mielipidettä minua hoitavalta geriatrilta. Hän ei nähnyt ehdolle asettumisessa mitään ongelmaa ja toivotti onnea vaalikentille.

Miten olet kertonut sairaudesta kampanjoidessasi ja miten sinuun on suhtauduttu?

Ehdokassivullani kerron sekä muistisairaudestani että näkemyksistäni siitä, mitä meitä koskettaville palveluille olisi tehtävä. Kampanjoidessani sairaus ei ole tullut esille – toisaalta minut ja sairauteni kyllä tunnetaan Pirkkalassa.

Miten olet varautunut sairautesi etenemiseen vaalikauden aikana?

Muistisairauden kanssa elää tässä päivässä ja koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Mutta eihän sitä tiedä muutenkaan. Luottamustoimesta voi tarvittaessa luopua, eduskunnastakin on lähtenyt sairauden takia edustajia. Minulla on omassa puolueessani luottohenkilöitä, joiden kanssa voin tarpeen tullen keskustella myös tästä. Ja vaikka meitä avoimesti muistisairaudestaan puhuneita ehdokkaita ei liiemmin ole, niin kyllähän myös valtuutettujen ja ehdokkaiden joukkoon mahtuu muistisairauksiin sairastuneita.

• Etsi oman alueesi muistiystävällinen ehdokas tai käy ehdokkaana osoittamassa tukesi muistityölle  www.muisti17.fi -sivustolla.
  • Lue Jounin kirjoittama pääkirjoitus Muisti-lehdestä 3/2016.

Kirjoittaja:

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Sivu päivitetty 21.3.2017