/fi/alasivut/ajankohtaista/maailman-terveysjarjesto-lanseeraa-maailmanlaajuisen-muistiohjelman/

Uusimmat uutiset

Maailman terveysjärjestö lanseeraa maailmanlaajuisen muistiohjelman

Maailman terveysjärjestö (World Health Organization, WHO) lanseeraa maailmanlaajuisen "muistiohjelman" (global plan on dementia). Sen tarkoituksena on kehittää muistisairauksien hoitoa sekä lisätä muistisairauksiin liittyvää ymmärrystä ympäri maailman.

Vahvempaa panostusta muistisairauksiin

Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö Alzheimer's Disease International (ADI) on tehnyt jo vuosien ajan vaikuttamistyötä sen eteen, että lisääntyvään muistisairaiden ihmisten määrään vastattaisiin. Maailman terveysjärjestön tuore muistiohjelma vaatii valtionjohtoja kaikkialla maailmassa panostamaan muun muassa seuraaviin asioihin:

Maailman terveysjärjestön muistiohjelma hyväksyttiin sen 70. yleiskokouksessa Genevessä, Sveitsissä toukokuussa.

Maailmanlaajuisen muistiohjelman lisäksi tarvitaan kansalliset muistiohjelmat jokaiseen maahan. Näiden tulee saada riittävä rahoitus ja niiden toimeenpanoa tulee seurata. Tällä hetkellä kansallinen muistiohjelma on vain 29 maalla kaikista 194 Maailman terveysjärjestön jäsenmaasta. Suomen kansallinen muistiohjelma esiteltiin jo vuonna 2012. Tutustu siihen täällä.

Muistisairaudet ympäri maailman

Joka kolmas sekunti joku maailmassa sairastuu muistisairauteen. Muistisairaudet koskettavat yli 50 miljoonaa ihmistä ympäri maailman, ja luku tulee lähes kolminkertaistumaan vuoteen 2050 mennessä.

Suurin osa sairastuneista ei saa diagnoosia ja tukea. Yli puolet muistisairaista ihmisistä asuu matalan ja keskitason elintason maissa, joissa vain alle 10 % sairastuneista saa diagnoosin.

Vuonna 2018 muistisairauksien maailmanlaajuiset kustannukset yltävät biljoonaan Amerikan dollariin (lähes 900 000 000 €).

ADI muistuttaa, että muistisairaudet ovat ainoa suuri kroonisten sairauksien ryhmä, johon ei ole minkäänlaista parantavaa hoitoa. Se suosittelee, että vähintään 1 % muistisairauksien aiheuttamista kustannuksista käytettäisiin niiden tutkimukseen.

Lisätietoja:

Sivu päivitetty 2.6.2017