/fi/alasivut/ajankohtaista/kuntavaaliehdokkaita-tentattiin-boccia-pelin-merkeissa/

Uusimmat uutiset

Kuntavaaliehdokkaita tentattiin boccia-pelin merkeissä

Neurologiset vammaisjärjestöt järjestivät maalis-huhtikuussa Kantti kestää -kuntavaalikampanjan yhteensä seitsemässä kaupungissa. Tapahtumien ajatuksena oli saattaa kuntavaaliehdokkaita ja yhdistystoimijoita keskustelemaan boccia-pelin merkeissä. Järjestöt halusivat muistuttaa päättäjiä siitä, että sote-uudistuksesta huolimatta kunnan tehtäväksi jää edistää kuntalaisten terveyttä. Vammaisjärjestöt toivovat myös kuntien edelleen avustavan paikallisia yhdistyksiä.

Kemin Tervahallille kokoontui maaliskuun 25. päivä väkeä Länsi-Pohjan AVH-yhdistyksestä, Länsi-Pohjan Muistiyhdistyksestä, Länsi-Pohjan neuroyhdistyksestä sekä Lapin alueen Epilepsiayhdistyksestä. Mukaan oli saatu yhteensä kolme kunnallisvaaliehdokasta Kemistä ja Keminmaalta. Paikalla oli Pertti Henttinen vasemmistoliitosta, Heikki Puolamaa SDP:stä ja Ilkka Tamminen Keminmaalaisten Parhaaksi -ryhmästä. Boccian lomassa testattiin ehdokkaiden kykyä löytää terveysinvestointeja, jotka säästävät eniten veronmaksajien rahaa.

Länsi-Pohjan AVH-yhdistys nosti esiin hyvän AVH-hoitoketjun tärkeyden.

– Ennaltaehkäisy, nopea akuuttihoito ja diagnosointi, keskitetty maakunnallinen kuntoutus ja riittävä jälkiseuranta sekä elämäntapaohjaus ovat avainasemassa, luetteli yhdistyksen puheenjohtaja Eero Knuuti.

Juuri nyt Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ja Lapin sairaanhoitopiiri kiistelevät siitä, kuinka terveyspalvelut tulisi järjestää. Lapin sairaanhoitopiiri haluaisi keskittää erikoissairaanhoitopalvelut Rovaniemelle, jolloin Kemiin jäisi vain terveyskeskustasoinen sairaala.

– Ratkaiseva kysymys on päivystyksellisen erikoissairaanhoidon säilyttäminen Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Mielestäni soten muutokset aiheuttavat sen, että ennaltaehkäiseviä toimia tulee kunnissa tehostaa. Vammaispoliittinen ohjelma tulee uusittavaksi, sanoi Kemin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtajana toimiva Pertti Henttinen.

Henttinen lisäsi, että vammaisten kuntoutus ja hyvät edellytykset liikuntaan tulisi myös järjestää.

– Hoitoon pääsyn nopeuttaminen ja jonojen purkaminen tulisi kiireimmin saada kuntoon, mitä auttaa terveyskeskusmaksujen poistaminen.

NV-Neurologiset vammaisjärjestöt järjesti Kantti kestää -tapahtumia Kemin lisäksi Oulussa, Kuusamossa, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Porvoossa. Tapahtumiin on osallistunut jo kymmeniä vaaliehdokkaita.

Teksti: Riitta Ahonen

Sivu päivitetty 3.4.2017