/fi/alasivut/ajankohtaista/euroopan-kansalaisen-palkinto-saamelaisia-muistisairaita-tukevalle-samisoster-rylle/

Uusimmat uutiset

Euroopan kansalaisen palkinto saamelaisia muistisairaita tukevalle SámiSoster ry:lle

SámiSoster ry on yksi 50 voittajasta, joille Euroopan parlamentti myöntää Euroopan kansalaisen palkinnon tänä vuonna. Palkinnon myöntämisen perusteissa mainitaan erityisesti SámiSosterin Muittohallat-projekti, jonka tavoitteena on tukea muistisairauteen sairastuneita ja edistää saamelaisten muistisairaiden kokonaisvaltaista toimintakykyä ja vireyttä. Muittohallat-projektissa huomioidaan erityisesti kulttuurilliset ja kielelliset tarpeet ja hyödynnetään musiikkia, käsitöitä ja luontoa innovatiivisesti. SámiSosterin työn katsotaan tukevan erityisesti EU:n perusoikeuksien toteutumista.

SámiSoster ry on valtakunnallinen saamelaisten sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tarkoituksena on valvoa, ylläpitää ja edistää saamelaisten asemaa ja oikeuksia alkuperäiskansana sosiaali- ja terveysalalla sekä hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä.

SámiSoster ry:n toiminnanjohtaja Ristenrauna Magga iloitsee Euroopan kansalainen -palkinnosta.

– Tämä merkitsee järjestöllemme paljon. Näen tässä laajemman merkityksen, nimenomaan sen, että Euroopan unionin tasolla huomataan saamelaiset ja meidän tarpeemme. Nythän järjestöllämme on juhlavuosi. SámiSoster ry on kaksikymmentä vuotta tehnyt töitä nostaakseen esille saamelaisten sosiaali- ja terveysalan tarpeita. Tämä on mukava kiitos näiden vuosien työstä, sanoo Magga.

Euroopan kansalaisen palkinto luovutetaan SámiSoster ry:lle Euroopan parlamentin Suomen-tiedotustoimistolla perjantaina 30.6. Tilaisuuteen osallistuu myös muun muassa europarlamentaarikko, Muistiliiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen.

Vuodesta 2008 lähtien myönnetty Euroopan kansalaisen palkinto annetaan kansalaisille tai järjestöille, jotka ovat edistäneet kansalaisten parempaa keskinäistä ymmärrystä ja lähentymistä tai helpottaneet rajat ylittävää tai valtioiden välistä yhteistyötä Euroopan unionissa.

Lisätietoja:

Sivu päivitetty 29.6.2017